ijzer gezondheid en voeding

ijzer

By in mineralen, voeding on juli 19, 2013

Ijzer, een van de meest voorkomende metalen op aarde, is essentieel voor de meeste levensvormen en normale menselijke fysiologie. IJzer is een integraal onderdeel van veel eiwitten en enzymen die bijdragen een goede gezondheid te behouden. Bij de mens is ijzer een essentiële component van eiwitten die betrokken zijn bij het ​​zuurstoftransport. Het is ook essentieel voor de regulering van celgroei en differentiatie. Een tekort aan ijzer beperkt de zuurstof levering aan cellen, wat resulteert in vermoeidheid, slechte prestaties op het werk, en verminderde immuniteit. Anderzijds kan overmaat ijzer leiden tot toxiciteit en zelfs de dood
Er zijn twee hoofdtypen ijzer

– heem van rood vlees

– niet-heem van groenten, gedroogd fruit en noten

Ijzer

Waarom hebben mensen ijzer nodig ?

IJzer is nodig voor gezond bloed en gezonde spieren. Een gebrek aan bloed leidt tot anaema, gekoppeld aan slechtere gezondheid, langzamere ontwikkeling, met name slechtere geestelijke ontwikkeling. Anaema komt vaak voor bij kinderen onder de 2 jaar, maar minder vaak voor bij oudere.

Hoe kunt u uw lichaam helpen met ijzeropname?

Let op welke voedingsmiddelen gemakkelijker opgenomen worden in combinatie met voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine C, zoals fruit of groenten, bijvoorbeeld jus d’orange en granen voor het ontbijt of vlees en groenten voor het avondeten.

Thee, koffie, chocolade en voedingsmiddelen rijk aan vezels de opname van ijzer te voorkomen en dus moet worden geconsumeerd met mate.

Ijzerrijke voedingsmiddelen

rood vlees
eieren
bonen
Vette vis, zoals zalm en tonijn
fruit
volkoren granen
groene groenten

De Weegschaal GezondheidsWinkel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *




Farmaline.nl A. Vogel